Gustan Asselbergs

Gustan

DRUMS

Ritme is de basis van alles. We vinden het terug in hoe we lopen; in de manier waarop we praten; in onze eigen hartslag. Voor mij is het drumstel de plek waar je kunt ervaren hoe fundamenteel ritme is en hoeveel plezier het geeft om hiermee bezig te zijn. De drummer is degene die zich in het hart van de muziek begeeft, denk ik weleens.

Toen ik op zevenjarige leeftijd begon met drummen, werd ik geraakt door het fysieke aspect ervan. Drummen doe je met je hele lijf en het is heel basaal: stukken hout op vellen en metaal. De mogelijkheid om zelf ritmes te maken en vervolgens te ontdekken dat de trommels en bekkens ook jou iets te vertellen hebben, vond ik geweldig. Nog steeds is dit hetgeen wat mij drijft om te spelen en een open houding te hebben naar muziek. Of het nu om een poptune gaat of een jazz arrangement.

Ik vind het heel belangrijk om mijn drumlessen af te stemmen op het profiel van de leerling. Mijn ervaring is dat dit het beste werkt. Dus geen kant en klaar programma, maar een op maat gesneden lespakket dat rekening houdt met jouw niveau, wensen en input. Een aantal zaken zullen altijd aan bod komen (jong/oud/beginner/ gevorderde): drumbeats, stoktechniek, improvisatie en samenspel. De jongste leerling die ik ooit heb gehad was 5, de oudste 65. Iedereen is welkom.

Plezier is de motor van je muzikale ontwikkeling. Dit is iets essentieels en we zullen er in de lessen vaak bij stilstaan. Daarom is praktijk belangrijker dan theorie. Al kan theorie je wel helpen meer grip te krijgen op je instrument. In mijn lessen zullen we veel samen spelen en altijd op zoek gaan naar het muzikale moment. Wanneer wordt een ritme een groove? Wanneer verandert trommelgeluid in een geordend klankenpalet? Je hoeft niet eerst zes jaar rudiments te studeren om op een muzikale manier met het drumstel om te gaan. Dat kun je vanaf dag één al doen. Wel is het belangrijk om een aantal aandachtspunten te hebben. Volgens mij zijn er ten minste drie aspecten van het drummen waar je niet vaak genoeg mee bezig kunt zijn: je gevoel voor tempo, je dynamiek en je houding achter het instrument. Deze drie elementen zijn bepalend voor je feel als drummer. Dit is de manier waarop jíj achter de kit zit en hoe jíj klinkt.

Er zijn verschillende leraren geweest die mij hebben gevormd, waaronder mijn vader Hans Asselbergs, Miquel Lizandra en David Weiss (HKU Utrechts Conservatorium). Ik treed zowel solo op als met mijn eigen jazz-duo Roser/Asselbergs. Daarnaast ben ik actief in wisselende bezettingen en doe freelance werk. Je kunt bij mij terecht voor pop, rock, jazz en aanverwante stijlen.

www.gustanasselbergs.com




terug naar docenten