Ritme is de basis van alles. We vinden het terug in hoe we lopen; in de manier
waarop we praten; in onze eigen hartslag. Voor mij is het drumstel de plek waar je
kunt ervaren hoe fundamenteel ritme is en hoeveel plezier het geeft om hiermee bezig
te zijn. De drummer is degene die zich in het hart van de muziek begeeft, denk ik
weleens.
Toen ik op zevenjarige leeftijd begon met drummen, werd ik geraakt door het fysieke
aspect ervan. Drummen doe je met je hele lijf en het is heel basaal: stukken hout op
vellen en metaal. De mogelijkheid om zelf ritmes te maken en vervolgens te
ontdekken dat de trommels en bekkens ook jou iets te vertellen hebben, vond ik
geweldig. Nog steeds is dit hetgeen wat mij drijft om te spelen en een open houding
te hebben naar muziek. Of het nu om een poptune gaat of een jazz arrangement.
Ik vind het heel belangrijk om mijn drumlessen af te stemmen op het profiel van de
leerling. Mijn ervaring is dat dit het beste werkt. Dus geen kant en klaar programma,
maar een op maat gesneden lespakket dat rekening houdt met jouw niveau, wensen
en input. Een aantal zaken zullen altijd aan bod komen (jong/oud/beginner/
gevorderde): drumbeats, stoktechniek, improvisatie en samenspel. De jongste leerling
die ik ooit heb gehad was 5, de oudste 65. Iedereen is welkom.
Plezier is de motor van je muzikale ontwikkeling. Dit is iets essentieels en we zullen
er in de lessen vaak bij stilstaan. Daarom is praktijk belangrijker dan theorie. Al kan
theorie je wel helpen meer grip te krijgen op je instrument. In mijn lessen zullen we
veel samen spelen en altijd op zoek gaan naar het muzikale moment. Wanneer wordt
een ritme een groove? Wanneer verandert trommelgeluid in een geordend
klankenpalet? Je hoeft niet eerst zes jaar rudiments te studeren om op een muzikale
manier met het drumstel om te gaan. Dat kun je vanaf dag één al doen. Wel is het
belangrijk om een aantal aandachtspunten te hebben. Volgens mij zijn er ten minste
drie aspecten van het drummen waar je niet vaak genoeg mee bezig kunt zijn: je
gevoel voor tempo, je dynamiek en je houding achter het instrument. Deze drie
elementen zijn bepalend voor je feel als drummer. Dit is de manier waarop jíj achter
de kit zit en hoe jíj klinkt.
Er zijn verschillende leraren geweest die mij hebben gevormd, waaronder mijn vader
Hans Asselbergs, Miquel Lizandra en David Weiss (HKU Utrechts Conservatorium).
Ik treed zowel solo op als met mijn eigen jazz-duo Roser/Asselbergs. Daarnaast ben
ik actief in wisselende bezettingen en doe freelance werk. Je kunt bij mij terecht voor
pop, rock, jazz en aanverwante stijlen.
Website gemaakt door Jeroen Duijvestijn naar ontwerp van Synergique | © 1994 - 2024 Tune Up Muziekpunt
Cartoons/illustraties: Freek Kroon
Lees de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.
Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij electronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur en uitgever.
Zangles | Pianoles | Gitaarles | Basgitaarles | Drumles | Saxofoonles | Trompetles | Tromboneles | Repeteren | Oefenruimte